Missie, visie en kernwaarden

Thee is de meest populaire drank in de wereld na water. Thee verbindt en inspireert. Onze missie is te zoveel mogelijk mensen te inspireren door de verhalen van thee te vertellen. De reis van de thee van de theeplantage naar je kopje. Persoonlijke verhalen over thee in beeld en geluid. Legendes over de ontdekking van thee, duizenden jaren geleden. De harde wereld van thee, handel en oorlog. De belangrijke rol van thee in de groei en de ondergang van de VOC. De zoektocht naar steeds nieuwe varianten van thee over de hele wereld.

De verhalen over thee vertellen we op verschillende manieren: door het organiseren van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, lezingen en door onderzoek en publicaties. Daarnaast willen we midden in de maatschappij staan en een plek creëren waar mensen met verschillende culturele achtergronden zich verbinden. Thee wordt wereldwijd gedronken en geproduceerd, waardoor de wereld van thee zeer internationaal is. Diversiteit is daarom voor ons vanzelfsprekend.

In veel culturen worden gasten welkom geheten met thee of is thee onderdeel van bepaalde ceremonies, zoals een bruiloft. Wij zien gastvrijheid dan ook als onze primaire kernwaarde. Iedereen is welkom! Wij zetten daarom in op inclusie en diversiteit in onze medewerkers en doelgroepen en onze collectie. Onze overige kernwaardes zijn ontwikkeling, zingeving en duurzaamheid. Thee is zoveel meer dan gezellig samen thee drinken. In bijvoorbeeld de Chinese en Japanse cultuur is thee nauw verbonden met de ontwikkeling van bewustzijn en persoonlijke groei. Wij hebben ontwikkeling, van onze medewerkers en de mensheid, dan ook hoog in het vaandel. Duurzaamheid is voor ons vanzelfsprekend belangrijk, omdat de wereld van thee direct bedreigd wordt door klimaatverandering, overconsumptie en economische uitbuiting.

Algemene gegevens

IBAN
NL09 TRIO 0320 475 654

KvK nummer: 81240538

wereldtheemuseum[at]gmail.com

Doelstellingen

De stichting WereldTheeMuseum in ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder RSIN 8620 10 202. De statuten vind u hier. De stichting heeft als doel het verspreiden, verdiepen, verbreden en verwerven van kennis over thee in de meest brede zin van het woord. Het WereldTheeMuseum draait volledig op vrijwilligers en zij doen hun werk voor het WereldTheeMuseum onbezoldigd. De stichting WereldTheeMuseum werft actief subsidies en donaties. Daarnaast accepteert de stichting schenkingen en legaten voor zover zij passen in het (collectie)beleidsplan. Het volledige vermogen en inkomsten van de stichting komt ten goede aan de stichting WereldTheeMuseum.

ANBI Status

Het WereldTheeMuseum heeft een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) status. Donateurs kunnen hun giften aan het WereldTheeMuseum aftrekken middels een formulier van de Belastingdienst. Het algemeen beleidsplan dat deze aanvraag ondersteunt staat hier.

Oprichting

De stichting WereldTheeMuseum werd op 18 december 2020 opgericht door het oprichtingsbestuur. Dit bestaat uit Marjoleine Sloos, die ook de initiatiefnemer is van het museum, Boudewijn van de Berg en Sander Sauvé. De akte werd getekend bij notaris Kruiswijk in Noordwijk en daarna gevierd met een Japanse theeceremonie in de muziektent van Noordwijk.

V.l.n.r. Marjoleine Sloos, Boudewijn van de Berg, Sander Sauvé.

Ambassadeurs

Collectieregistratiemanagement